Toespraak  1980
R.J. Noorman, voorzitter Rijksrectorenconvent Next (right).

blad 05

jubileumboeken.
U merkt het: "weerbaar" was deze kandidaat wel.
En is "weerbaarheid" volgens sommigen-of velen?-niet belangrijker dan "kennis"?
De Rijksscholen zijn in het algemeen geneigd datgene wat in het verleden waardevol is gebleken, te beschermen en te verdedigen - misschien schijnen ze daardoor in de ogen van moderne didactici soms wat star en conservatief. Toch tonen ze zeker belangstelling voor verantwoorde onderwijskundige vernieuwingen - de veelvuldige
contacten met het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum bewijzen dit.
Maar als ik spreek over het waardevolle in het Rijksonderwijs, dan denk ik ook aan zijn plaats binnen het openbaar onderwijs.
Openbaar onderwijs is niet: neutraal onderwijs. Openbaar onderwijs is onderwijs dat uitgaat van respect, eerbied voor de godsdienstige en politieke overtuiging van de medemens. Wie dat bij kinderen wil aankweken zal de tolerantie, de verdraagzaamheid hoog in zijn vaandel voeren. En meer dan ooit - lijkt het mij - zullen we die verdraagzaamheid in onze overvolle Nederlandse samenleving nodig hebben. De openbare - en dus ook de Rijksscholen - staan open voor leerlingen van alle gezindten. Ook voor docenten van alle gezindten, mits, zeg ik er bij, ze voorstander zijn van openbaar onderwijs.
In maart j.l. hebben enkele C.D.A.-kamerleden vragen gesteld aan de regering in verband met personeelsadvertenties van de gemeente Emmen. Is het de bewindslieden bekend dat burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen onlangs het besluit hebben genomen voortaan in advertenties inzake vacatures bij het gemeentelijk
onderwijs te doen opnemen dat sollicitanten principiële voorstander van openbaar onderwijs dienen te zijn?
Terecht antwoordde de regering dat voor benoemingen in functies bij het openbaar onderwijs het grondbeginsel geldt dat deze functies voor iedere Nederlander gelijkelijk toegankelijk moeten zijn en dat men uitsluitend moet kijken of sollicitanten naar zo'n functie de hoedanigheden en bekwaamheden hebben die nodig zijn voor een goede functievervulling. Voor kandidaten voor onderwijsfuncties bij
het openbaar onderwijs houdt de geschiktheid voor zo'n functie onder meer in dat een kandidaat in staat en bereid moet zijn les te geven overeenkomstig de beginselen van het openbaar onderwijs.
Nu in onze samenleving steeds meer mensen uit verre, vreemde landen een plaats zoeken en vinden, mensen met een heel ander cultuurpatroon dan het onze en van zeer verschillende religieuze overtuigingen, en een stijgend aantal van hun kinderen toegang vragen tot ons voortgezet onderwijs, nu zal dat openbaar onderwijs, haast nog sterker dan voorheen, de nadruk moeten leggen op die eerbied voor de overtuiging van de ander, op de tolerantie en de saamhorigheid. En onze aloude Rijksscholen zullen, dat mogen we aannemen, ook in dit opzicht, zoals zo vaak in het verleden als het om andere zaken ging, tot voorbeeld kunnen dienen.

1980

Toespraak

R.J. Noorman